♱ Au nu ştiţi că sfinţii vor judeca lumea ? ☦ (I 𝕮𝖔𝖗𝖎𝖓𝖙𝖊𝖓𝖎 6; 2)

♱ Au nu ştiţi că sfinţii vor judeca lumea ? ☦ (I 𝕮𝖔𝖗𝖎𝖓𝖙𝖊𝖓𝖎 6; 2)
† Prin sfinţii care sunt pe pământul Lui minunată a făcut Domnul toată voia întru ei. † (𝕻𝖘𝖆𝖑𝖒𝖎 15; 3)

ISTORIA LUI GIORGAKIS TÂLHARUL (poem)


În Elada cea vestită, mai spre muntele Athon
A fost pe acolo odată un  tâlhar cuceritor.
El prăda acele locuri, jafuri multe mai făcea,
Însă ura lui cea mare către turci el o avea.
Că erau acele vremuri când turcii îi stăpâneau
Pe creştinii din Elada, pământul lor asupreau.
La început o prădăciune a fost lucru neînsemnat
Că în ţara lui iubită doar pe bogaţi i-a furat.
Dar când au venit duşmanii în pământul lor cel drag
S-a înrăit tâlharul ăsta și s-a pregătit de-atac.
Faima lui ajunse mare căci prindea şi omora
Turci, bandiţi la drumu' mare... frică deloc nu-i era.

La Salonic în cetate, mai trăgea la un metoc
Câteodată să discute cu monahul Hrisostom.
Avea evlavie la dânsul că era blând şi smerit
Simţea binecuvântare când vorbea el liniştit.
Părintele îl primea cu drag, cu vorbă bună îi spunea
Câte-o povestire sfântă, de Dumnezeu, de viaţa sa.
Giorgakis povestea şi el isprăvile ce le făcea
La care călugărul nostru umilit îi răspundea:
"Dragul meu prieten,uite, eu cu dragoste îţi zic
Să mai faci vreo spovedire, să te mai îndrepţi un pic.
Căci vezi, nu se ştie în viaţă, poţi să mori în orice loc
Şi pesemne tu în lume, nu te-ai spovedit deloc."

Tâlharul privea cu jale la  bătrânul Hrisostom
El simţea dragoste mare, în sfatul lui ziditor.
Cu smerenie îi spuse sfiindu-se cuviincios:
"Da, părinte; eu ţin minte de al tău sfat cuvios.
Acuma cinci ani de zile mi-ai spus sincer, călduros
Şi m-am gândit multă vreme să nu mai fiu păcătos.
Am fost atunci la un preot și m-am spovedit de tot
Ce-am făcut în a mea viaţă, ți-am mai spus eu, la metoc.
Tu ştii marea mea dorinţă; am vrut să mă-mpărtăşesc
Că demult această vrere cu ardoare o râvnesc.
Vezi, duşmanii sunt în ţară, ei ne umilesc mereu
Eu vreau o putere mare, ajutor, cu Dumnezeu.
Să-i gonim de-aici, părinte, să fim liberi, fericiţi;
Eu cu Sfânta Împărtăşire, cred că vor fi toţi  înfrânţi…
Să revin la popa-cela la care m-am spovedit
Şi să-ţi spun ce mi-a făcut după ce m-am umilit.
Când i-am spus dorinţa scumpă ce-o aveam demult în vis
A sărit el în picioare și răstit mie mi-a zis:
"Tu, tâlhare păcătos, ce-ai făcut atâtea crime
Îndrăzneşti să ai dorinţă să te Împărtăşeşti la mine?
Pleacă, negrule de om și te pocăieşti adânc
Că a tale fapte rele nimeni n-are pe pământ."
M-a bruscat preotu’ cela, eu atunci m-am enervat
Şi în ciuda mea cea mare, pe loc l-am înjunghiat.
Am zis atunci în neştire: "La preot nu mă mai duc.
Mai bine fac după mine, revin cum am fost: haiduc."
Dar după mai multe zile mi-am adus aminte iar
De duioasele cuvinte ce mi-ai spus, părinte drag.
Căci din toţi tu-mi eşti la suflet, vorbeşti dulce şi smerit
Şi parcă o putere sfântă mă face mai liniştit.
Deci gândindu-mă eu iară la sfatul tău călduros
Am purces în căutare la alt preot mai sfătos.

Am ajuns într-o pustie la un preot singurel
Şi i-am zis că vreau în taină să mă spovedesc la el.
El mi-a ascultat în tindă lungă spovedirea mea.
I-am spus şi de Împărtăşire: "O, părinte; tare-aş vrea."
S-a gândit preotu’o clipă și apoi frumos mi-a zis:
"Mâine vii la Liturghie. Eu te-mpărtăşesc precis."
M-am înseninat atunci, mâna eu i-am sărutat;
Dar el m-a rugat îndată să ascult de al lui sfat:
"Uite, vreau colo’n grădină, să sap o fântână mică
Că nu am aicea, taică... apă deloc nu mai pică.
Şi te rog să mă ajuţi, că te văd puternic frate
Eu aş vrea, până diseară ca să dau de apă, poate."
"Da, părinte, cum să nu ? Eu te ajut cu drag pe tine
Căci tu mâine dimineaţă mă vei-mpărtăşi pe mine."

Am luat atunci unelte de săpat, de găurit
Şi am început o treabă cu credinţă şi smerit.
Pustnicu’ la început a săpat el cu ardoare
Dar a transpirat cam mult și mi-a zis: "La şale doare!"
Atunci eu i-am zis frumos: "Las’ părinte tot la mine
Să sap eu pe mai departe că poate o fi mai bine."
Am săpat apoi, părinte vreo opt metri şi jumate
Şi am dat de-o rădăcină; nu puteam a o mai scoate.
Cum eram sleit de muncă, căci de apă nu am dat
Am vrut ca să ies afară, dar scară n-am mai aflat.
Am strigat atunci la pustnic să dea drumu’jos la scară
Ca să ies eu la lumină, să mă răcoresc afară.
"Stai cuminte, măi tâlhare, că tu eşti un păcătos
Şi canonul tău acuma e să stai acolo jos.
Te voi scoate peste o vreme și te voi împărtăşi
Căci ale tale păcate trebuie a le ispăşi."
Aşa îmi zicea deasupra duhovnicul cel vestit
Iar eu cu ciudă amară înjuram necontenit.
Am încercat să mă caţăr, dar iarăşi alunecam
Şi-am rămas în groapă, frate, trei ani şi jumate chiar.
Venea pustnicu’ pe seară, pâine şi apă aducea
Şi-ntro vreme eu cu timpul putere nu mai aveam.
De atâta slăbiciune, nu puteam ca să mai strig
Şi-am tăcut eu vreme lungă, de parcă aş fi murit.
Într-o zi aud eu zgomot și un glas de sus duios:
"Ai grijă măi frate dragă, că-ţi dau scara colo’ jos."
M-am retras pe brânci o clipă, m-am uitat oleacă sus
Şi-am văzut cum vine scara jos la mine cel supus.
Am pus mâinile pe trepte și m-am căţărat uşor;
Când am ieşit la lumină am căzut nesimţitor.
Pustnicu’ a venit deasupra și m-a stropit peste ochi
Să-mi revin din amorţire; apa m-a trezit pe loc.
"Gata, acuma mergi cu mine ca să te împărtăşesc.
Ai făcut destul canonul pentru traiul tâlhăresc."
Nu l-am lăsat să mai spună alt cuvânt mângâietor
Că l-am prins de gât în ciudă și-am strigat: "Mă, te omor !"
Şi în supărarea mare ce-am avut zile învechite
L-am lăsat eu fără zile și pe-acel preot; părinte.
Am jurat atunci pe ceruri câte zile-oi mai avea
Să nu mai văd nici un preot, tare scârbă îmi era.
Aş mai vrea să-ţi spun, părinte, c-am mai omorât vreo trei
Din aceiaşi grea pricină că m-au insultat şi ei.

De aceea, părinţele tu-mi eşti singur inimos
Şi aş face pentru tine orice ceri şi respectos.
Numai vezi c-astfel se întâmplă și n-aş vrea să înceapă iar…
De Împărtăşit cum oare, aş putea… e  în zadar ?"

Hrisostom, bătrânul nostru a oftat atunci smerit
Şi cu voce caldă iarăşi către tâlhar a grăit:
"Căpitane, tu Giorgakis eu văd că tu mă iubeşti
Şi ale mele vorbe, sfaturi... ai încercat să’plineşti.
Uite, îţi dau o misiune să o duci la bun sfârşit:
Du’bănuţii ăştia, tată la Iviru, jos la schit.
Că nu ştiu altul mai sigur să mi-i ducă la Athon
E nevoie-n mănăstire la părinţi, la econom.
Dumnezeu a purtat grijă și m-a izbăvit de hoţi
Cred că doar numai prin tine pot s-ajungă la ei toţi.
Să le zici că-s de la mine, de la popa Hrisostom
Şi să ai grijă de tine, să nu mai faci vreun omor."

Giorgakis, tâlharul mare a încălecat pe cal
După ce bătrânul nostru i-a dat lui o Cruce în dar.
A tot mers peste câmpie către muntele Athon
Ca să ducă banii’ceia adunaţi de la metoc.
Când a ajuns la Iviru a bătut în poartă el;
A ieşit la întâmpinare un călugăr bătrânel:
"Cine eşti tu, măi, străine și la noi tu ce pofteşti ?"
"Sunt Giorgakis, ştii prea bine. N-am venit să jefuiesc.
M-a trimis la mănăstire părintele Hrisostom
C-o desagă de bani plină să o dau la econom."

Atunci l-a lăsat să intre între părinţi la poftit
Şi le-a povestit pe nume despre fratele iubit:
"Îmi e cel mai bun prieten și am vrut ca să-l ajut.
El e singur la metocuri, dar stă bine, îndeajuns. "
A vrut apoi să se ridice, să plece iar în calea sa
Dar a pregetat o clipă și a întrebat aşa:
"Dacă aveţi vreun duhovnic care ştie a spovedi
Vreau să mă duc pe la dânsul, vreau a mă împărtăşi."
Părinţii i-au spus că este un bătrân duhovnic bun
Iscusit la vorbă tare… "Poţi să mergi la el oricum."

La duhovnic în chilie a intrat tâlharu’un timp;
Călugării de afară se mirau ei tot zicând:
"Uite, măi, se spovedeşte tâlharul cel renumit
Cred că se lasă de rele după ce a tot greşit."

Între timp se-aude uşa izbită din al său loc
Şi se aude o voce tare: "Dau la mănăstire foc !"
Părinţii s-au speriat văzând nervos pe tâlhar
Unii îşi cereau iertare, să nu se supere în zadar.
"Dacă nu vreţi să se întâmple ceva rău cu mănăstirea
Ascultaţi vorbele mele să faceţi cum mi-e dorirea.
Mâine dis de dimineaţă vreau să mă împărtăşiţi.
Şi nimic la mănăstire n-o să fac, de-o să voiţi."
Stareţul privi la dânsul, apoi spuse cu respect:
"Vrem sinaxă acum să facem; hotărâm cum e mai drept."
"Bine; faceţi pân’diseară, hotărâţi în comitet
Eu mă voi plimba pe-afară, sfatul vostru o să aştept."

Călugării din Iviru s-au adunat toţi la sfat
Şi după vorbire multă o decizie au luat.
Au trimis la Sf.Ana pe vreo doi dintre părinţi
Ca s-aducă la Iviru pe Grigorie din munţi.
Acesta era duhovnic mult retras şi prea sporit
Ce din peştera lui dragă niciodată n-a ieşit.
La început a refuzat să meargă la mare jos.
A zis că n-are experienţă și e un om păcătos.
Dar au insistat părinţii și la urmă a cedat:
"Merg având nădejde-n Domnul, El să fie lăudat."

Către seară când Giorgakis a vrut să afle-un răspuns
Observă că de la vale vine-un pustnic prea supus.
Avea barba albă, lungă, mers domol şi liniştit
Cu toiag în mâna stângă nu părea deloc grăbit.
Când să intre în mănăstire s-a închinat evlavios
Şi-a făcut apoi o cruce bătrânul cel cuvios.
Tâlharul era într-o parte și privea la el mirat:
"Uite-un nou duhovnic, frate... De unde l-o fi luat ?!"
A privit el după dânsul în gând iar s-a tulburat
Dar s-a liniştit degrabă când pe poartă a intrat.
Mai după vreo două ore a venit un părinţel
Şi l-a invitat la masă pe tâlharul cel mişel.
În trapeza mănăstirii mai aproape de înserat
Stau părinţii toţi la masă după ce au ţinut sfat.
Lângă stareţ mai la mijloc stă Grigorie smerit
În faţa lor cu fală mare e tâlharul cel vestit.
Când era pe terminate cina lor de bun venit
Se scoală părin’Grigore, apoi zice liniştit:
"Aud eu pe câte unii că se dau mari căpitani
Şi fac multă izbândire între turcii cei duşmani.
Însă, cred că-n realitate doar se laudă fălos;
Nici măcar pe jumătate nu aduc ţării folos."
Şi zicând aceste vorbe duhovnicul renumit
Se uită cu ignoranţă la tâlhar, încet zâmbind.
Acesta se scoală aprig simţindu-se greu atins
Şi zice cu ton mai aspru către pustnicul pretins.
"Nu ştiu cine eşti, părinte... că eşti rău sau eşti om bun,
Dar de nu-ţi retragi cuvântul, te fac bucăţele acum.
"Stai măi băieţaş, cuminte și nu te sfădi în zadar
Că şi eu la fel ca tine am fost în viaţă tâlhar.
Poate ai auzit de mine că demult am dispărut
Şi ştii tu destul de bine câtă  faimă am avut ."
Giorgakis păli la făţă căci ştia el mai demult;
A fost un tâlhar mai aprig care în  multe l-a întrecut.
Astfel se calmă o clipă; pustnicu’ îndrăzneală a prins
Şi l-a întrebat pe’dată cu dispreţ ca pe-un învins:
"Spune, măi Giorgakis, frate, câţi turci tu ai omorât
De când eşti slăvit în fapte de poporul cel de rând ?"
"Cincizeci şi ceva, se pare, dacă nu o fi mai mult…"
"E puţin, oricum, nepoate; eu cinci sute am avut.
Dar la satele otomane ai dat foc la vreunul,măi ?"
"La cinci sate, ba chiar şase de-au fugit turcii pe văi. "
"E puţin Iorgakis, dragă, eu la cincizeci şi încă trei.
Când am fost în tinereţe în vizită pe la ei. "

La aceste contraziceri pustnicul a biruit
Iar tâlharul se lăsase curios şi prea uimit.
Sala freamătă mirată de tot ce a auzit;
Dar duhovnicul pe dată le zice mai potolit:
"Părinţilor, mi se pare după cum eu văd acum
C-a sosit ziua cea mare să-l văd pe Giorgakis, bun.
Avem multe să ne spunem căci noi doi am fost tâlhari;
Îl aştept de multă vreme: de vreo douăzeci de ani.
Părăsiţi vă rog deci sala și vă duceţi la canon
Faceţi câte-o rugăciune pentru noi, pentru popor."
Au rămas deci în trapeză pustnicul şi acel tâlhar
Şi au povestit pe unde au umblat ei an de an.
La un moment dat întreabă Giorgakis prea mult uimit:
"Cum de ai lăsat pe toate; de ce te-ai călugărit?"
Duhovnicul îi răspunde cu credinţă şi smerit
După ce îl câştigase ca prieten prea iubit.
"Vezi tu, măi Giorgakis, frate, multe rele am săvârşit
Şi de nu veneam încoace de mult aş fi fost murit.
Dumnezeu Preamilostivul, El m-a cercetat în vis
Şi mi-a spus c-a mele fapte mă vor duce în iad, precis.
Am simţit atunci în suflet necaz mare şi am plâns;
Parc-aş fi murit în noapte, nu mă mai trezeam din vis."
Giorgakis când ascultase pe prietenul său drag
A rămas o clipă rece. "Cum !? Dar chiar există iad ?"
A început o povestire despre viaţă, despre iad
Pe care pustnicul nostru i-o descrise mai pe larg.
Despre patima cea scumpă a Domnului nostru Hristos
Cum a suferit pe Cruce pentru orice păcătos.
Au vorbit ei cu căldură pân’aproape în zori de zi
O discuţie senină; somn deloc nu mai simţi.

Giorgakis privind cu jale la părintele iubit
Îi zise cu dor prea mare: "Ia-mă la tine la schit."
Vreau ca să mă las de rele că multe am săvârşit.
Să sufăr şi eu pe cruce; să fiu şi eu răstignit."
Această dorinţă mare i-a venit la acel tâlhar
Când duhovnicul promise să-l împărtăşească chiar.
Astfel înspre dimineaţă au plecat ei amândoi.
Toţi părinţii au dat Slavă: "Dumnezeu este cu noi!"

În peşteră la Sf. Ana într-un paraclis mai mic
Se făcea iar Liturghie cu credinţă şi smerit.
Grigorie preavestitul, duhovnicul din Athon
L-a ţinut pe lângă dânsul pe Giorgakis cu mult spor.
A promis să împărtăşească pe tâlharul credincios
După ce cu vorbă bună l-a îndemnat şi la post.
"Uite, dragul meu Giorgakis noi pe Domnu’ am supărat
Şi ar trebui cu lacrimi să postim neîncetat.
Ale noastre patimi grele în timp le vom fi uitat
După ce prin pocăinţă vom plânge nemângâiaţi."
După aceste vorbe scurte și în taine rugăciuni
Au fost de acord îndată să postească vreo trei luni.
Numai seara doar să guste câte-un pesmet înmuiat
Iar în rest să nu se atingă de mai mult, că e păcat.
Părintele sfânt Grigorie a aranjat un potir
Pe care-l puse deoparte cu pâine şi puţin vin.
Când venea însă acea vreme, obicei de împărtăşit
El schimba-n ascuns potirul cel cu adevărat sfinţit.
Se împărtăşea Giorgakis din potirul nesfinţit
Multă vreme a făcut asta: trei luni, când s-au împlinit.
Cu program de liniştire, rugăciune şi canon
Şi cu caldă sfătuire au petrecut în Athon.
După ce a trecut vremea, pustnicul l-a întrebat:
"Ce zici? Mai rămâi la mine? "
"Părinte, m-ai câştigat. "
"După atâta nevoinţă de canon şi de postit
Pregăteşte-te că mâine ne vom coborî la Schit.
Vom merge la priveghere unde tu, vei întâlni
Cu adevărat pe Domnul: căci te vei ÎMPĂRTĂŞI…"
Apoi, el zâmbind cu milă îl strânse la piept cu drag
Şi i-a făcut spovedire de tot ce-a greşit vreodat’.

A doua zi de sărbătoare veneau Părinţii de la Schit
Căci fostul tâlhar cel mare și el s-a călugărit…

StMS - 2003

(adaptare în versuri după istorisirea ”Faptă cutremurătoare la mănăstirea Iviron”
din Patericul Mare al Sfântului Munte - de Andrei monahul)



Postări populare de pe acest blog

Rugăciune către Maica Domnului, pe un manuscris din secolul al III-lea

Sfântul Dionisie Areopagitul 十 Portret al MAICII DOMNULUI

Pogorământul pentru femei din colonia mitropolitană Frăsinei