SINODICONUL ORTODOXIEI
RÂNDUIALA
SLUJBEI
DIN
DUMINICA ORTODOXIEI
Sinodul
local din Constantinopol care a avut loc în anul 842, întărind hotărârile
dogmatice ale Sinodului al VII-lea A-toată-lumea, a înfiinţat sărbătorirea
anuală a biruinţei Ortodoxiei asupra eresurilor. Sfântul Metodie, Patriarhul
Constantinopolului, care se afla în fruntea Soborului, a alcătuit în acest scop
o rânduială deosebită a Dreptei Credinţe. Odată cu răspândirea credinţei celei
curate a ortodoxiei, această rânduială s-a înrădăcinat în întreaga Împărăţie a
Răsăritului Creştinesc, iar această pravilă începu să se săvârşească pretutindeni
în întâia duminică a Postului Mare sub numele de slujba „Rânduielii Duminicii
Ortodoxiei” mai întâi de către arhiereii eparhiilor în catedrale, ca apoi, câştigând
norodul spre buna învăţătură şi înţelepţire, a ajuns a fi săvârşită şi de parohiile
bisericilor şi de stareţii mănăstirilor.
După
isprăvirea citirii ceasurilor, spre locul obişnuit unde se află arhiereul în
veşminte (preotul sau stareţul), vin din altar arhimandriţii, egumenii, preoţii,
diaconii; preoţii scot icoana Mântuitorului şi a Preasfintei Născătoarei de
Dumnezeu şi le pun pe analogul din mijlocul bisericii.
Începe
diaconul: Binecuvântează,
Părinte.
Arhiereul,
preotul (sau stareţul): Binecuvântat
este Dumnezeul nostru…
Strana:
Amin. Împărate ceresc…
Sfinte Dumnezeule… (rugăciunile
începătoare).
Doamne miluieşte (12 ori). Veniţi să ne închinăm… Apoi:
Psalmul
74
Mărturisi-ne-vom
Ţie, Dumnezeule, mărturisi-ne-vom Ţie şi vom chema numele Tău, povesti-voi
toate minunile Tale. Când voi lua vreme, eu dreptatea voi judeca. Topitu-s-au
pământul şi toţi cei ce locuiesc pe dânsul: eu am întărit stâlpii lui. Zis-am
celor fărădelege, nu faceţi fărădelege şi celor ce greşesc, nu vă înălţaţi
cornul. Nu vă ridicaţi asupra
înălţimii cornul vostru şi nu grăiţi împotriva lui Dumnezeu nedreptate. Că nici
de la răsărituri, nici de la apusuri, nici de la munţi pustii. Că Dumnezeu
judecător este: pe acesta smereşte şi pe acesta înalţă. Că paharul este în mâna
Domnului, cu vin neamestecat, plin de amestecătură şi au abătut din aceasta în
aceasta, însă drojdiile lui nu s-au deşertat, bea-vor toţi păcătoşii
pământului. Iar eu mă voi bucura în veac, cânta-voi Dumnezeului lui Iacov. Şi
toate coarnele păcătoşilor voi zdrobi şi se va înălţa cornul dreptului.
Slavă...,
Şi acum... Aliluia (trei
ori)
Diaconul
citeşte ectenia obişnuită pînă la „cei
ce călătoresc pe ape…”
apoi
rosteşte aceasta:
Pentru ca să caute cu
ochi milostiv la sfânta Sa Biserică şi să o păzească pe ea nevătămată şi
nebiruită de eresuri şi de credinţe deşarte, şi cu pacea Sa să o îngrădească,
Domnului să ne rugăm.
Pentru ca să potolească
dezbinările ei şi cu puterea Sfântului Duh să îi întoarcă pe toţi care s-au
abătut de la cunoştinţa adevărului şi să îi numere cu turma Sa aleasă, Domnului
să ne rugăm.
Pentru ca să lumineze cu
lumina înţelepciunii Dumnezeieşti cugetele care
s-au
întunecat cu necredinţa, iar pe credincioşii săi să-i întărească şi neclintiţi
în ortodoxie să-i păzească, Domnului să ne rugăm.
Apoi:
Dumnezeu este Domnul,
şi S-au arătat nouă… glasul
4
Mulţumiţi fiind noi, nevrednicii, robii
Tăi, Doamne, pentru binefacerile Tale cele mari, ce ni s-au făcut nouă,
slăvindu-Te Te lăudăm, bine Te cuvântăm, mulţumim, cântăm şi preaslăvim a Ta bună
milostivire, şi ca nişte robi cu dragoste strigăm Ţie: Făcătorule de bine,
Mântuitorul nostru, slavă Ţie.
Slavă...,
glasul 3
De binefacerile Tale şi de daruri,
învrednicindu-ne în dar ca nişte robi netrebnic Stăpâne, alergând cu osârdie
către Tine, mulţumire după putere Îţi aducem şi slăvindu-Te pe Tine, ca pe
Făcătorul de bine şi Ziditorul strigăm: Slavă Ţie, preaîndurat Dumnezeule.
Şi
acum..., glasul
4
Precum a înălţimii de sus podoabă, şi pe
cea de jos frumuseţe ai arătato sfintei sălăşluiri a măririi Tale, Doamne,
întăreşte-o pe aceasta în vecii vecilor şi primeşte pentru Născătoarea de
Dumnezeu, rugăciunile noastre pe care neîncetat Ţie ţi le aducem, Viaţă şi
Înviere a tuturor!
Diaconul:
Să luăm aminte Arhiereul sau Preotul: Pace tuturor.
Citeţul:
Şi duhului tău. Diaconul: Înţelepciune, să luăm aminte.
Prochimen,
glas al 4-lea
Răsădiţi
fiind în casa Domnului, în curţile Domnului Dumnezeului nostru vor înflori. Stih: Veselise-va dreptul de Domnul şi va
nădăjdui întru El.
APOSTOLUL
Din
Epistola către Romani a sfântului apostol Pavel, citire:
Fraţilor, vă îndemn să
vă păziţi de cei ce fac dezbinări şi sminteli împotriva învăţăturii pe care aţi
primit-o. Depărtaţi-vă de ei. Căci unii ca aceştia nu slujesc Domnului nostru
Iisus Hristos, ci pântecelui lor, şi prin vorbele lor frumoase şi măgulitoare
înşeală inimile celor fără de răutate.
Căci
ascultarea voastră este cunoscută de toţi. Mă bucur deci de voi şi voiesc să
fiţi înţelepţi spre bine şi nevinovaţi la rău. Iar Dumnezeul păcii va zdrobi
degrab sub picioarele voastre pe satana. Harul Domnului nostr Iisus Hristos să
fie cu voi!
Aliluia
(de trei ori)
EVANGHELIA
Din
sfânta Evanghelie de la Matei citire:
Zis-a Domnul: vedeţi să
nu dispreţuiţi pe vreunul din aceştia mici, că zic vouă: că îngerii lor, în
ceruri, pururi văd faţa Tatălui Meu, Care este în ceruri. Căci Fiul Omului a
venit să caute şi să mântuiască pe cel pierdut. Ce vi se pare? Dacă un om ar
avea o sută de oi şi una din ele s-ar rătăci, nu va lăsa, oare, în munţi pe
cele nouăzeci şi nouă şi ducându-se va căuta pe cea rătăcită? Şi dacă s-ar
întâmpla s-o găsească, adevăr grăiesc vouă că se bucură de ea mai mult decât de
cele nouăzeci şi nouă, care nu s-au rătăcit. Astfel nu este vrere înaintea
Tatălui vostru, Cel din ceruri, ca să piară vreunul dintr-aceştia mici. De-ţi
va greşi ţie fratele tău, mergi, mustră-l pe el între tine şi el singur. Şi de
te va asculta, ai câştigat pe fratele tău. Iar de nu te va asculta, ia cu tine
încă unul sau doi, ca din gura a doi sau trei martori să se statornicească tot
cuvântul. Şi de nu-i va asculta pe ei, spune-l Bisericii; iar de nu va asculta
nici de Biserică, să-ţi fie ţie ca un păgân şi vameş. Adevărat grăiesc vouă:
Oricâte veţi lega pe pământ, vor fi legate şi în ceruri, şi oricâte veţi
dezlega pe pământ, vor fi dezlegate şi în ceruri.
Slavă
Ţie Doamne, slavă Ţie !
Apoi
ectenia:
Miluieşte-ne Dumnezeule
după mare mila Ta, rugămu-ne Ţie
auzi-ne
şi ne miluieşte.
Încă ne rugăm pentru toți
episcopii ortodocși care drept învață Cuvântul Adevărului pentru cinstita
preoţime şi întru Hristos diaconime, pentru tot clerul şi poporul, milostive
Doamne, auzi-ne şi ne miluieşte.
Cela ce nu voieşti
moartea păcătoşilor, ci aştepţi întoarcerea şi pocăinţa lor, întoarce-i pe toţi
cei rătăciţi la Sfânta Ta Biserică, rugămu-ne Ţie, Milostive Doamne, auzi-ne şi
ne miluieşte.
Cel ce ai zidit această
lume spre slava Ta, fă ca şi cei ce se împotrivesc cuvântului Tău să se
întoarcă şi împreună cu toţi credincioşii, cu credinţă adevărată şi bine
cuvântare, pe Tine, Dumnezeul nostru, să te proslăvească, rugămu-ne Ţie, Atotputernice
Făcătorule, auzi-ne şi ne miluieşte !
Cel ce ne-ai dat nouă
porunca Ta ca să Te iubim pe Tine, Dumnezeul nostru, şi pe aproapele nostru, fă
ca mâniile, duşmăniile, supărările, camăta, încălcările de jurământ şi alte fărădelegi
să se stingă, iar dragostea adevărată să împărăţească în inimile noastre,
rugămu-ne Ţie, Mântuitorul nostru, auzi-ne şi cu milostivire ne miluieşte.
Ecfonis:
Auzi-ne
pe noi, Dumnezeul nostru, Mântuitorul nostru…
Strana:
Amin.
Diaconul:
Domnului
să ne rugăm.
Strana:
Doamne,
miluieşte. Şi
cel mai mare, citeşte următoarea
Rugăciune
Dumnezeule preaînalte şi
Ziditorule a toată făptura, Cela ce umpli toate cu mărirea Ta şi pe toate le
ţii cu puterea Ta, Ţie, Izvorului a toate darurile Domnului nostru aducem
mulţumire noi, nevrednicii, că nu Te întorci de la noi pentru fărădelegile
noastre, ci ne arvuneşti pe noi cu îndurările Tale.
Tu spre mântuirea noastră ai trimis pe Unul născut Fiul Tău şi ai binevestit
nemăsurata Ta pogorâre către neamul omenesc: că cu vrere nu voieşti moartea
păcătosului, şi aştepţi să ne întoarcem la Tine şi să fim mântuiţi: Tu,
pogorând spre neputinţa firii noastre, ne întăreşti pe noi cu Atotputernicul
Har al Sfântului Tău Duh, ne mângâi cu mântuitoarea credinţă şi cu nădejdea
desăvârşită a veşnicilor bunătăţi şi povăţuindu-i pe aleşii
Tăi în Sionul cel de sus, ca pe lumina ochiului îi păzeşti.
Mărturisim
Doamne, marea şi neajunsa Ta iubire de oameni şi milostivire. Dar văzînd
alunecările multora, cu osârdie Te rugăm, Atotbunule Doamne: caută la Biserica
Ta şi vezi că chiar de am primit cu bucurie bunăvestirea Ta, dar spinii
deşertăciunii şi ai patimilor o fac pe dânsa puţin-roditoare, iar în alţii şi
fără de rod, şi, înmulţindu-se fărădelegile unii prin eresuri, alţii prin dezbinare
se împotrivesc adevărului Tău evanghelicesc, se îndepărtează
de moştenirea Ta, se leapădă de Harul Tău şi se răpun spre judecata
preasfântului Tău Cuvânt. Preamilostive şi Atotputernice, nu Te mânia până în
sfârşit, Doamne! Fii milostiv, Te roagă Biserica Ta, ştiindu-Te pe Tine
ocârmuitorul şi săvârşitorul mântuirii noastre, Iisuse Hristose, fii nouă
milostiv, întăreşte-ne pe noi cu puterea Ta în Dreapta Credinţă, luminează ochii
celor ce rătăcesc cu lumina Ta dumnezeiască, ca să înţeleagă
adevărul Tău: înmoaie înăsprirea lor şi deschide-le auzul, ca să audă glasul
Tău şi să se întoarcă către Tine, Mântuitorul nostru. Îndreptează, Doamne,
fărădelegile lor şi viaţa lor străină de buna cuviinţă creştinească; fă ca toţi
întru sfinţenie şi fără de prihană să vieţuim, şi aşa mântuitoarea credinţă să
se înrădăcineze şi purtătoare de rod în inimile noastre
să fie. Nu întoarce faţa Ta de la noi, Doamne, dă-ne nouă bucuria mântuirii
Tale; dă Doamne şi păstorilor Bisericii Tale râvnă sfântă, şi cu duhul
Evangheliei dospeşte grija lor pentru mântuirea şi întoarcerea celor rătăciţi.
Ca aşa fiind toţi povăţuiţi, să ajungem unde este credinţa desăvârşită,
împlinirea nădejdii şi dragostea adevărată şi acolo cu preacinstitele cete ale puterilor
cereşti să Te preaslăvim pe Tine, Domnul nostru, pe Tatăl, şi pe Fiul şi pe
Sfântul Duh, în vecii vecilor. Amin.
Apoi
diaconul rosteşte:
Cine este mare ca
Dumnezeul nostru; Tu eşti Dumnezeu Carele faci minuni.
Apoi
iarăşi cu glas ridicat:
Cine este mare ca Dumnezeul
nostru…
Şi
apoi cu glas ridicat:
Cine este mare ca
Dumnezeul nostru…
Ziua Ortodoxiei
prăznuind, o, neam drept-slăvitor! Să-L slăvim cel mai mult pe Pricinuitorul
tuturor bunătăţilor, pe Dumnezeu, Carele este binecuvântat întru toţi vecii. Acesta
este Dumnezeul nostru, Carele rânduieşte şi întăreşte moştenirea Sa iubită
Sfânta Biserică, pe strămoşii care au căzut prin călcarea poruncii mîngîindu-i
cu cuvântul Său nemincinos, a cărei temelie a pus-o încă în rai; Acesta este
Dumnezeul nostru, Carele povăţuindu-ne către acea făgăduinţă mântuitoare, nu
fără de mărturii Sieşi o lasă, ci vrând să se săvârşească mântuirea, vestit-a
mai înainte întâi prin strămoşi şi prooroci, în multe chipuri arătând-o; Acesta
este Dumnezeul nostru, Care de multe ori şi în multe feluri a grăit părinţilor
prin prooroci, în zilele din urmă a grăit nouă prin Fiul, cu Care şi veacurile
Le-a făcut, vestindu-ne bunăvoinţa Tatălui pentru noi, ne-a deschis tainele cereşti,
ne-a încredinţat cu puterea Sfântului Duh despre adevărul bunei vestiri, a
trimis pe apostoli în toată lumea ca să propovăduiască Evanghelia Împărăţiei, a
întărit-o pe aceasta cu multe puteri şi minuni. Acestei descoperiri mântuitoare
urmând, de această veste bună ţinându-ne
Aici
clerul împreună cu norodul binecredincios mărturiseşte cu glas biruitor:
Cred întru Unul
Dumnezeu, Tatăl Atotţiitorul, Făcătorul cerului şi al pământului, văzutelor
tuturor şi nevăzutelor.
Şi
întru Unul Domn Iisus Hristos, Fiul lui
Dumnezeu,
Unul-Născut, Care din Tatăl S-a născut mai înainte de toţi vecii. Lumină din
Lumină, Dumnezeu adevărat din Dumnezeu adevărat, născut, nu făcut, Cel de o
fiinţă cu Tatăl, prin Care toate s-au făcut. Care pentru noi oamenii şi pentru
a noastră mântuire S-a pogorât din cer şi S-a întrupat de la Duhul Sfânt şi din
Maria Fecioara şi S-a făcut om. Şi S-a răstignit
pentru
noi în zilele lui Pilat din Pont, a pătimit şi S-a îngropat. Şi a înviat a treia
zi după Scripturi. Şi S-a înălțat la ceruri şi şade de-a dreapta Tatălui. Şi
iarăşi va să vie cu slavă să judece viii şi morţii, a Cărui împărăţie nu va
avea sfârşit.
Şi
întru Duhul Sfânt, Domnul de viaţă Făcătorul, Care din Tatăl purcede, Cel ce împreună
cu Tatăl şi cu Fiul este închinat şi slăvit, Care a grăit prin
prooroci.
Și
întru una, sfântă şi sobornicească şi apostolească
Biserică.
Mărturisesc un Botez întru iertarea păcatelor. Aştept învierea morţilor. Şi
viaţa veacului ce va să vie.
Amin.
Apoi
cu glas înalt:
Aceasta este credinţa
apostolească,
Aceasta este credinţa
strămoşească,
Aceasta este credinţa
dreptmăritoare,
Această credinţă lumea a
întărit.
Apoi
se citesc următoarele anatematisme:
Încă şi soboarele
sfinţilor părinţi şi predaniile şi scrierile lor împreună-glăsuitoare cu
Dumnezeiasca descoperire, le primim şi le întărim.
Chiar dacă şi acestei
pronii a Domnului pentru noi şi mântuitoarei descoperiri duşmanii Ortodoxiei i
se împotrivesc, pomeni-va atunci Domnul ocara robilor Săi: slava hulitorilor o
a ocărât-o şi pe cei îndrăzneţi şi vrăjmaşi Dreptei Credinţe fricoşi şi
grabnici la fugă i-a arătat.
Precum pe cei care îşi
cucernicesc a lor minte întru ascultarea Dumnezeieştii descoperiri şi care s-au
nevoit pentru aceasta, îi fericim şi îi lăudăm; iar pe cei care se împotrivesc acestui
adevăr şi care nu s-au pocăit Domnului, Carele aşteaptă întoarcerea şi pocăinţa
lor, urmând Sfintei Scripturi şi Predaniei Bisericii dintru început ţinându-ne,
îi
lepădăm şi îi dăm anatemei.
Celor care tăgăduiesc
fiinţarea lui Dumnezeu şi spun că această lume de la sine s-a făcut şi toate
cele dintr-însa fără Pronia lui Dumnezeu şi din întâmplare se fac, ANATEMA !
(norodul repetă de trei ori cu glas mare „Anatema”)
(norodul repetă de trei ori cu glas mare „Anatema”)
Celor care grăiesc că
Dumnezeu nu este duh, ci trup; sau că nu este drept, veşnic, milostiv,
preaînţelept, atotştiutor şi alte hule asemenea rostind, ANATEMA !
(norodul repetă de trei ori cu glas mare „Anatema”)
(norodul repetă de trei ori cu glas mare „Anatema”)
Celor care îndrăznesc
grăind că Fiul lui Dumnezeu nu este de o fiinţă cu Tatăl, sau nu este de
aceeaşi cinstire cu El, asemenea şi pentru Duhul Sfânt, şi care mărturisesc pe
Tatăl, şi pe Fiul şi pe Sfântul Duh nu ca pe Cel ce este Unul Dumnezeu, ANATEMA !
(norodul repetă de trei ori cu glas mare „Anatema”)
(norodul repetă de trei ori cu glas mare „Anatema”)
Celor ce nebuneşte
grăiesc că nu a trebuit pentru mântuirea noastră şi spre curăţirea păcatelor
noastre să vină în lume Fiul Lui Dumnezeu în trup şi să primească patimă de
bunăvoie, moarte şi înviere, ANATEMA !
(norodul repetă de trei ori cu glas mare „Anatema”)
(norodul repetă de trei ori cu glas mare „Anatema”)
Celor care nu primesc
harul izbăvirii propovăduit în Sfânta Evanghelie ca singurul mijloc de
curăţire, luminare şi desăvârşire înaintea lui Dumnezeu, ANATEMA !
(norodul repetă de trei ori cu glas mare „Anatema”)
(norodul repetă de trei ori cu glas mare „Anatema”)
Celor care îndrăznesc să
grăiască că Preacurata Fecioara Maria Născătoarea de Dumnezeu nu a fost înainte
de naştere, la naştere şi după naştere Fecioară, ANATEMA !
(norodul repetă de trei ori cu glas mare „Anatema”)
(norodul repetă de trei ori cu glas mare „Anatema”)
Celor care nu cred că
Duhul Sfânt i-a înţelepţit pe prooroci şi apostoli şi printr-înşii ne-a vestit
nouă calea adevărată spre pocăinţă şi a întărit aceasta cu minuni, şi Carele
acum în inimile dreptcredincioşilor creştini vieţuieşte şi îi povăţuieşte la
orice adevăr, ANATEMA !
(norodul repetă de trei ori cu glas mare „Anatema”)
(norodul repetă de trei ori cu glas mare „Anatema”)
Celor care tăgăduiesc
nemurirea sufletului, sfârşitul veacului, judecata ce va să fie şi răsplata
veşnică pentru faptele bune în ceruri, iar pentru păcate – osândire, ANATEMA !
(norodul repetă de trei ori cu glas mare „Anatema”)
(norodul repetă de trei ori cu glas mare „Anatema”)
Celor care tăgăduiesc
vreuna din Sfintele Taine, de Biserica lui Hristos ţinute, ANATEMA !
(norodul repetă de trei ori cu glas mare „Anatema”)
(norodul repetă de trei ori cu glas mare „Anatema”)
Celor care tăgăduiesc
soboarele sfinţilor părinţi şi predaniile lor care sânt într-un duh glăsuitoare
cu Dumnezeiasca descoperire, şi de sfânta Biserică cea una dreptslăvitoare şi
sobornicească cu binecuvântare păstrate, ANATEMA !
(norodul repetă de trei ori cu glas mare „Anatema”)
(norodul repetă de trei ori cu glas mare „Anatema”)
Celor care cutează a
strecura în Simbolul Credinţei o a doua purcedere, şi din Fiul, a dumnezeirii
Duhului Sfânt, arătând prin aceasta două cauze în unitatea fiinţială a Treimii, ANATEMA !
(norodul repetă de trei ori cu glas mare „Anatema”)
(norodul repetă de trei ori cu glas mare „Anatema”)
Celor care nu cred şi nu
mărturisesc că într-un singur ipostas al persoanei Mântuitorului Iisus Hristos
sânt două firi, omenească şi dumnezeiască, neamestecate, neschimbate, neîmpărţite
şi nedespărţite, ANATEMA !
(norodul repetă de trei ori cu glas mare „Anatema”)
(norodul repetă de trei ori cu glas mare „Anatema”)
Celor care cugetă precum
că împăraţii pravoslavnici sînt ridicaţi în scaunul stăpînirii nu din deosebita
pentru ei bunăvoinţă Dumnezeiască, şi la ungerea lor darurile Sfîntului Duh
spre primirea acestei mari chemări asupra lor nu se revarsă, şi astfel
îndrăznind la răzvrătire şi viclenie împotriva lor, ANATEMA !
(norodul repetă de trei ori cu glas mare „Anatema”)
(norodul repetă de trei ori cu glas mare „Anatema”)
Celor care ocărăsc şi
hulesc sfintele icoane pe care Sfânta Biserică le primeşte spre amintirea
lucrărilor lui Dumnezeu şi a bineplăcuţilor Lui, spre trezirea evlaviei celor
ce le privesc pe ele şi a dorinţei de a urma sfinţilor, şi celor care le numesc
pe acestea idoli, ANATEMA !
(norodul repetă de trei ori cu glas mare „Anatema”)
(norodul repetă de trei ori cu glas mare „Anatema”)
Celor ce se ridică împotriva
Bisericii lui Hristos învăţînd că ea s’a împărţit în „ramuri” şi care spun că
Biserica nu fiinţează în chip văzut, ci din „ramuri” şi schisme, din feluritele
slăviri şi credinţe mincinoase se va alcătui în viitor într-un singur trup, ANATEMA !
(norodul repetă de trei ori cu glas mare „Anatema”)
(norodul repetă de trei ori cu glas mare „Anatema”)
Celor care nu deosebesc adevărata
Preoţie şi Tainele Bisericii de cele ale ereticilor, ci învaţă precum că
botezul şi euharistia ereticilor sînt îndestulătoare pentru mîntuire, ANATEMA !
(norodul repetă de trei ori cu glas mare „Anatema”)
(norodul repetă de trei ori cu glas mare „Anatema”)
Celor ce se află în unire
duhovnicească cu aceşti eretici sau îi sprijină pre ei, sau apără noul lor eres
ecumenist, închipuindu-l drept dragoste frăţească şi drept unire a creştinilor
despărţiţi care, chipurile, se va întîmpla, ANATEMA !
(norodul repetă de trei ori cu glas mare „Anatema”)
(norodul repetă de trei ori cu glas mare „Anatema”)
Lui Arie, primul luptător împotriva lui Dumnezeu, ANATEMA !
(norodul repetă de trei ori cu glas mare „Anatema”)
Lui Wulfila semiarianul, lui Nestorie, lui Macedonie, ANATEMA !
(norodul repetă de trei ori cu glas mare „Anatema”)
Lui Petru Gnafens, cel ce spunea: ”Sfinte fără de moarte cel ce te-ai răstignit pentru noi”, ANATEMA !
(norodul repetă de trei ori cu glas mare „Anatema”)
Lui Pavel al Samosatei, ANATEMA !
(norodul repetă de trei ori cu glas mare „Anatema”)
Lui Liko Petru, lui Eutihie și lui Sabelie, ANATEMA !
(norodul repetă de trei ori cu glas mare „Anatema”)
Lui Iacob Armeanul, lui Dioscor al Alexandriei și lui Sever, lui Serghie, Pavel și Pir, împreună cu Serghie, ucenicul lui Likopetru, ANATEMA !
(norodul repetă de trei ori cu glas mare „Anatema”)
Origeniștilor și celor dimpreună cu ei, ANATEMA !
(norodul repetă de trei ori cu glas mare „Anatema”)
Căzuților și anticanonicilor Patriarhi ce neagă Sinodul al IV-lea Ecumenic, Karekin al II-lea al Armeniei, Theodoros al II-lea al Egiptului, Patriarhul Copților, Pavel al Etiopiei, Ignatius Efrem al II-lea al siroiacobiților, Baselios Toma al malabarienilor – indieni, care în mod greșit se numesc pe sine ”ortodocși” și celor ce sunt în comuniune cu ei, ANATEMA !
(norodul repetă de trei ori cu glas mare „Anatema”)
Celor ce neagă Sfintele Sinoade Ecumenice, al IV-lea, al V-lea și al VI-lea, monofiziților, monoteliților și monoenergiștilor, ANATEMA !
(norodul repetă de trei ori cu glas mare „Anatema”)
Neopăgânilor și idolatrilor închinători la zeitățile grecilor sau a dacilor, lui Zamolxe sau Wika-nilor sau gnosticilor care amestecă învățătura creștină cu învățături idolatre și orientale, învățăturilor teosofice și antroposofice a lui Rudolf Steiner, Blavatski, pseudo științifice - așa zisa ortodoxie cuantică, yoga creștină, Rei-Ki, bioenergie, radiestezie creștină și spiritiștilor, Zen, bahai-lor, Moun, scientolgilor, rosicrucienilor, mormonilor, masonilor, sioniștilor, ANATEMA !
(norodul repetă de trei ori cu glas mare „Anatema”)
Celor ce neagă Sfintele Sinoade Ecumenice, al IV-lea, al V-lea și al VI-lea, monofiziților, monoteliților și monoenergiștilor, ANATEMA !
(norodul repetă de trei ori cu glas mare „Anatema”)
Adunării înfricoșătoare împotriva cinstitelor icoane, ANATEMA !
(norodul repetă de trei ori cu glas mare „Anatema”)
Celor ce neagă Sfântul al VII-lea Sinod Ecumenic, celor ce nu se închină Domnului nostru Iisus Hristos, în icoana descrisă, dupa firea omenească, ANATEMA !
(norodul repetă de trei ori cu glas mare „Anatema”)
Cel după Canoane căzut și fără temelie ereziarh Papa al Romei celei Vechi, Francisc I și celor ce sunt în comuniune cu el, ANATEMA !
(norodul repetă de trei ori cu glas mare „Anatema”)
Lui Martin Luther, Jean Calvin, Urlich Zwigli, Henric al VIII-lea, lipsitului de evlavie împărat, și celor adunați împreună cu ei și tuturor ramurilor protestante, ANATEMA !
(norodul repetă de trei ori cu glas mare „Anatema”)
Ereziarhului adunării religioase a Anglicanismului, Justin Welby, și celor ce sunt în comuniune cu el, ANATEMA !
(norodul repetă de trei ori cu glas mare „Anatema”)
Celor care neagă și defăimează pe Maica Domnului, Treimea cea de o ființă și nedespărțită, rabini ai iudaismului, islamiști și membrii societății ”Turnul de Veghere” a Martorilor lui Yehova, ANATEMA !
(norodul repetă de trei ori cu glas mare „Anatema”)
Celor care defăimează Sfintele Taine ale Bisericii, baptiști, adventiști și penticostali și tuturor ramurilor neoprotestante, ANATEMA !
(norodul repetă de trei ori cu glas mare „Anatema”)
Celor care predică și învață panerezia ecumenist intercreștină și interreligioasă, ANATEMA !
(norodul repetă de trei ori cu glas mare „Anatema”)
Celor care predică și învață erezia postpatristică și post-canonică, cum că învățăturile Sfinților Părinti ar fi perimate, ANATEMA !
(norodul repetă de trei ori cu glas mare „Anatema”)
Celor care neagă Sinoadele al VIII-lea și al IX-lea Ecumenice, de pe timpul Sfântului Fotie cel Mare și Sfântului Grigorie Palama, papo-Filioqviștilor, hulitorului de Hristos, Francisc de Assisi împreună cu toți minciuno sfinții papistași și neo-varlaamiștilor, ANATEMA !
(norodul repetă de trei ori cu glas mare „Anatema”)
Așa zisului „Consiliu Mondial al Bisericilor”-(ereziilor) ce învață că fiecare ramură protestantă este o parte din Biserica lui Hristos și celor ce participă la rugăciuni în comun la blasfemica și călcătoarea de canoane așa-zisă „Săptămână de Rugăciune Ecumenică” considerându-i pe eretici „frați în Hristos, ANATEMA !
(norodul repetă de trei ori cu glas mare „Anatema”)
Declarației de la Toronto (1950), Acordurilor de la Balamand (1993) și Chambesy (1994) în care anticalcedonienii în mod mincinos sunt recunoscuți ca ortodocși, textelor de la Porto Alegre (1997) și Pusan (2013), ANATEMA !
(norodul repetă de trei ori cu glas mare „Anatema”)
Celor ce învață că Biserica ar cuprinde toate confesiunile despărțite de Ea numindu-le „biserici nedepline” și celor care spun că există Sfinte Taine, Har mântuitor și sfințenie înafara Bisericii Ortodoxe, celei Una, Sfinte, Sobornicești și Apostolești, ANATEMA !
(norodul repetă de trei ori cu glas mare „Anatema”)
Celor care învață ca patrarhul ecumenic este”primus sine baribus” adică primul fără de egal între episcopi și patriarhi, și celor ce învață că Biserica Ortodoxă ar fi ”Biserica Soră” cu adunarea papistașă (catolică) și cu alte erezii, ANATEMA !
(norodul repetă de trei ori cu glas mare „Anatema”)
Tuturor celor care s-au adunat în Creta la adunarea tâlhărească din iunie 2016 și au vândut Dreapta Credință zicând împotriva hotărârilor Sfinților Părinți și împotriva Adevărului că și hulitorii de Dumnezeu, papistași și ceilalți împreună cu ei sunt ''Biserică'' și că ortodoxul și ereticul pot să se unească în taina cununiei astfel aducând poporul drept slăvitor în rătăcire, tuturor acestora și tuturor celor care îi urmează cu bună știință, ANATEMA !
(norodul repetă de trei ori cu glas mare „Anatema”)
Tuturor ereticilor, ANATEMA !
(norodul repetă de trei ori cu glas mare „Anatema”)
Iar celor care se nevoiesc pentru Ortodoxie în cuvânt, scrieri, învăţături, suferinţe şi viaţă bineplăcută lui Dumnezeu, ca unor apărători şi lucrători ai dreptei credinţe, împreună cu Biserica lui Hristos, săvârşind pomenirea de peste an, strigăm:
Sfinte binecredinciosule
şi întocmai cu apostolii împărat Constantin şi maica ta Elena, dreptmăritorilor
împăraţi ai Răsăritului Creştinesc: Teodosie, Iustinian şi ceilalţi
dreptcredincioşi împăraţi şi împărătese ale Împărăţiei Creştinătăţii Răsăritului,
rugaţi-vă lui Dumnezeu să ne lumineze calea în această lume plină de
deşertăciuni cu viaţa voastră pilduitoare de slujitori ai lui Dumnezeu cu
osârdia voastră dregătorească de mare folos pentru întărirea Bisericii lui
Hristos (de
trei ori).
Sfinte binecredinciosule
Voievod Ştefan cel Mare, sfinte binecredinciosule Voievod-mucenic Constantin
Brâncoveanu, rugaţi-vă lui Hristos Dumnezeu pentru noi, ticăloşii urmaşi ai voştri,
în aceste vremi cumplite de răcire peste măsură a credinţei celei mântuitoare a
Răsăritului Ortodox, vremi de împuţinare a Ţării strămoşeşti şi de micime a
vredniciei duhovniceşti a dregătorilor ei, să ne întărească pe noi în dăinuirea
noastră întru Dreapta Credinţă pe pământurile rânduite de Dumnezeu spre
mântuirea neamului nostru (de trei ori).
Sfinte Nicodim de la
Tismana, sfinte Paisie de la Neamţ, sfinte patriarh Nifon al
Constantinopolului, sfinte ierarh Ghelasie de la Râmeţ, sfinţilor ierarhi
Iorest şi Sava Mărturisitorii Ardealului, sfinţilor mitropoliţi Antim
Ivireanul, Grigorie Dascălul, Maxim Brancovici, ai Moldovei Dosoftei şi Varlaam,
rugaţi-vă lui Dumnezeu cel Unul în Treime să ne ferească de nenumăratele şi
feluritele ispite ale vremurilor de astăzi care se abat peste noi, nevrednici
de a ne numi creştini ai vremurilor de pe urmă, din pricina puţinătăţii noastre
duhovniceşti şi asupra bunelor rânduieli ale vieţii creştineşti în Una, Sfântă,
Sobornicească şi Apostolească Biserică a lui Hristos (de trei ori).
Binecredincioşilor
voievozi care s-au osârduit pentru buna orânduire a Bisericii Ortodoxe pe
pământurile strămoşeşti Mircea cel Bătrân Alexandru cel Bun, Radu cel Mare,
Neagoe Basarab, Petru Rareş, Vasile Lupu, Matei Basarab, Mihai Viteazu şi
marilor dregători ortodocşi, veşnica lor pomenire (de trei ori).
Preasfinţiţilor
Patriarhi ai Constantinopolului, ai Alexandriei, ai Antiohiei, al
Ierusalimului, şi a întregii Ţări Româneşti şi preasfinţiţilor mitropoliţi,
arhiepiscopi şi episcopi ortodocşi, veşnica lor pomenire (de trei ori).
Presfinţiţilor
mitropoliţi, evlavioşi ostenitori pentru neprihănirea şi întărirea Bisericii
creştine drept-slăvitoare, în neamul nostru: Andrei al Transilvaniei, Macarie
al Ungrovlahiei, Teofil de la Râmnic, Veniamin al Moldovei, veşnica lor
pomenire (de
trei ori).
Celor care au pătimit şi
au fost ucişi în războaiele pentru Credinţa ortodoxă şi Ţară, domnilor,
boierilor, oastei iubitoare de Hristos şi tuturor dreptmăritorilor creştini
care în dreapta credinţă şi evlavie întru nădejdea învierii au răposat, veşnica
lor pomenire (de
trei ori).
Dreptmăritoarea Biserică
a lui Hristos, cu mărire aducînduşi aminte de cei ce s-au nevoit în evlavie şi
aceasta spre urmare arătând tuturor fiilor ei, dreptmăritorilor creştini,
asemenea are datoria să laude nevoinţele acestora care prin mântuitoarea credinţă
şi faptele bune, pregătindu-se de fericirea veşnică, întăresc Ortodoxia.
Apoi
rosteşte:
Tuturor sfinţiţilor
patriarhi ortodocşi, mulţi ani trăiască !
(de trei
ori)
Preasfinţiţilor
mitropoliţi ortodocşi, arhiepiscopi şi episcopi care drept învață Cuvântul
Adevărului şi la tot clerul bisericesc, mulţi ani trăiască
(de
trei ori)
De Dumnezeu păzitei
ţării noastre, stăpânirii şi oastei ei şi tuturor dreptmăritorilor creştini,
care drept mărturisesc credinţa mântuitoare şi sânt în supunerea Bisericii lui
Hristos, dăruieşte-le Doamne, pace, linişte, bună sporire, îmbelşugarea roadelor
pământului şi mulţi ani trăiască (de trei ori).
Preasfântă Treime, pe
aceştia îi preaslăveşte şi îi întăreşte până la sfârşit în dreapta credinţă;
iar pe răzvrătiţii şi hulitorii dreptmăritoarei credinţe şi ai Bisericii lui
Hristos şi pe cei care nu sânt în supunerea ei, întoarce-i şi fă ca să vină la
cunoştinţa adevărului Tău veşnic, pentru rugăciunile Preasfintei Stăpânei noastre
Născătoarea de Dumnezeu şi pururea Fecioara Maria şi
ale
tuturor sfinţilor, Amin.
După
această rugăciune, cel mai mare zice:
Slavă Ţie Dumnezeule,
Binefăcătorului nostru în vecii vecilor !
Strana:
Amin.
Şi
se cântă imnul sfântului Ambrosie al Mediolanului, iar în timpul
acestei
cântări arhiereul sau stareţul, împreună cu toată sfinţita adunare,
sărută
sfintele icoane de pe analoguri.
Pe Tine Dumnezeule, Te
lăudăm, pe Tine, Doamne, Te mărturisim, pe Tine, preaveşnicule Părinte, tot
pământul Te măreşte. Ţie toţi îngerii, Ţie cerurile şi toate puterile, Ţie
Heruvimii şi Serafimii cu neîncetate glasuri Îţi strigă: Sfânt, Sfânt, Sfânt
Domnul Dumnezeu Savaot, plin este cerul şi
pământul
de mărirea slavei Tale. Pe Tine preaslăvita ceată a apostolilor, pe Tine
lăudata mulţime a proorocilor, pe Tine Te laudă prealuminata oaste a
mucenicilor, pe Tine în toată lumea Te mărturiseşte sfânta Biserică, pe
Părintele măririi celei neajunse, pe Cel închinat Unul-Născut Fiul Tău şi pe
Sfântul Mângâietorul Duh. Tu eşti Împăratul slavei Hristoase, Tu eşti al Părintelui
pururea fiitor Fiu. Tu spre izbăvirea omului, luând fire de om, nu Te-ai
îngreţoşat de pântecele Fecioarei, Tu, stricând boldul morţii, ai deschis
credincioşilor cereasca împărăţie. Tu de-a dreapta lui Dumnezeu şezi întru
slava Părintelui şi credem că vei veni Judecător. Pe Tine dar, Te rugăm,
ajută robilor Tăi, pe care i-ai mântuit cu cinstitul Tău Sânge Învredniceşte-i
a împărăţi împreună cu sfinţii Tăi întru veşnica
Ta slavă.
Mântuieşte,
Doamne, poporul Tău şi binecuvântează moştenirea Ta, îndreptează-i şi îi înalţă
pe dânşii în veci. În toate zilele Te vom binecuvânta pe Tine şi vom lăuda
numele Tău în veac şi în veacul veacului.
Învredniceşte-ne,
Doamne, în ziua aceasta fără de păcat să ne păzim noi. Miluieşte-ne pe noi,
Doamne, miluieşte-ne pe noi.
Fie
mila Ta, Doamne, spre noi, precum am nădăjduit întru Tine.
Spre
Tine, Doamne, am nădăjduit, să nu ne ruşinăm în veci.
Amin.
Şi
se face otpustul obişnuit.
PDF: SINODICONUL ORTODOXIEI (randuiala slujbei din Duminica Ortodoxiei)
PDF: SINODICONUL ORTODOXIEI (randuiala slujbei din Duminica Ortodoxiei)