SFINȚI † despre eretici
”Se vor scula hristoşi mincinoşi şi prooroci
mincinoşi şi vor face semne şi minuni, ca să ducă în rătăcire, de se poate, pe
cei aleşi.” (Marcu 13,22)
Sfântul Apostol Pavel (5-67)
†
”Chiar dacă noi sau un înger
din cer v-ar vesti altă Evanghelie decât aceea pe care v-am vestit-o - să fie
anatema ! ” (Galateni 1, 8)
”Căci va veni o vreme când nu
vor mai suferi învăţătura sănătoasă, ci - dornici să-şi desfăteze auzul - îşi
vor grămădi învăţători după poftele lor, și îşi vor întoarce auzul de la
adevăr şi se vor abate către basme.” (II Timotei 4:3-4)
„De omul eretic, după întâia şi a doua mustrare, depărtează-te, ştiind că unul ca acesta s-a abătut şi a căzut în păcat, fiind singur de sine osândit.” (Tit 3:10-11)
Precum v-am spus mai înainte, şi acum vă spun iarăşi: Dacă vă propovăduieşte cineva altceva decât aţi primit - să fie anatema!” (Galateni 1, 9)
Sfântul Ignatie Teoforul (35-108)
”De eretici trebuie să fugiți
ca de fiare. Trebuie să vă feriți de ei, fiindcă mușcăturile lor sunt greu de
vindecat.”
”Un episcop care a devenit
eretic nu mai este episcop, dar dacă credincioșii continuă să-l considere pe el
episcop ortodox, dacă continuă să vină la slujbele din bisericile ce îl
pomenesc pe el, să primească “darurile” sau „binecuvântările” lui, atunci vor
cădea cu toții în afara Bisericii.”
„Dacă episcopul tău ar învăța
orice în afara orânduielii date, chiar de trăieşte în curăţie, sau de
săvârşeşte semne, sau de prooroceşte, să îţi fie ţie ca un lup în blană de
oaie, căci lucrează nimicirea sufletelor.”
Sfântul Vasile cel Mare (330-379)
”Trebuie să evităm orice
părtășie cu ereticii și să le respingem cuvintele ca unele ce sunt otravă
pentru suflete.”
„De cei care arată că
mărturisesc credinţa ortodoxă, dar sunt în unire cu cei care i se împotrivesc,
dacă după mustrare nu vor întrerupe această unire, de aceia trebuie nu numai să
te desparţi, dar nici fraţi nu se cuvine să-i mai numeşti.”
”Eretic este cel ce greșește
chiar și numai cu privire la vreo dogmă, sau referitor la unele chestiuni de
doctrină ortodoxă. Și în genere, după doctrina canonică a Bisericii Ortodoxe
cel ce nu este ortodox este eretic.”
Sfântul Ciprian al Cartaginei (200-258)
“Dacă episcopul care este
pomenit in Biserica este eretic, dar oamenii nu-l consideră astfel, atunci o
astfel de rugăciune Îl insultă pe Hristos Domnul, care nu poate fi parte din
minciună. Oricine se împărtășește intr-o biserică unde este pomenit un episcop
eretic, chiar dacă preotul acelei biserici învață ortodox, o astfel de
împărtășire nu rămâne fără urmări. Acel om va avea parte la Judecata de Apoi cu
episcopul eretic, în fundul iadului.”
„Dacă ereticii sunt
pretutindenea numiţi nici mai mult nici mai puţin decât duşmani ai Bisericii şi
antihrişti, dacă sunt socotiţi ca fiind oameni demni de evitat, şi ca fiind
stricaţi şi de ei înşişi osândiţi, pentru care motiv nu ar fi ei vrednici de
condamnare de către noi, de vreme ce prin mărturie apostolică este vădit că
sunt prin ei înşisi osândiţi?” [ep. 74, 2.3.37-41]
''Ereticii niciodată nu se
vor întoarce la Biserică dacă îi întărim în convingerea lor că și ei au
biserică și taine.''
Sfântul Antonie cel Mare (251-356)
„Să
nu aveţi nici o împărtăşire cu prea răucredincioşii arieni, că nu are nici o
împărtăşire lumina cu întunericul. Voi, crezînd bine, sînteţi creştini, iar aceia
numind "zidire" pe Fiul şi Cuvîntul lui Dumnezeu, care S-a născut din
eternitate din Tatăl, cu nimic nu se deosebesc de păgîni, slujind zidirii mai
vîrtos decît lui Dumnezeu Ziditorul. Şi să credeţi că chiar toată zidirea se
mînie asupra lor, căci pe Ziditorul şi Domnul tuturor, prin care toate s-au
făcut, pe Acesta îl numără împreună cu făpturile".
”Să
nu vă uniţi cu arienii, că nu este a apostolilor învăţătura aceasta, ci a
diavolilor şi a tatălui lor, învăţătură care este stearpă, dobitocească şi a
minţii celei nedrepte, precum este necuvîntarea catîrilor".
Sfântul Cuvios Pamvo (303-374)
"Vor
veni vremuri când se va răci dragostea multora şi va fi necaz mult. Năpădirile
păgînilor şi pornirile popoarelor, neastîmpărul împăraţilor, desfătarea preoţilor,
lenevirea călugărilor. Vor fi egumeni nebăgînd seamă de mîntuirea lor şi a
turmei, osîrdnici toţi şi silitori la mese şi gîlcevitori; leneşi la rugăciune
şi la clevetiri osîrdnici, gata a osîndi vieţile bătrînilor şi cuvintele lor,
nici urmîndu-le, nici auzindu-le, ci mai vîrtos ocărîndu-le şi zicînd: "De
am fi fost noi în zilele lor, ne-am fi nevoit şi noi". Iar EPISCOPII în
zilele acelea SE VOR SFII DE FEȚELE CELOR PUTERNICI, judecînd judecăţi cu
daruri, nepărtinind pe cel sărac la judecată, necăjind pe văduve şi pe sărmani
neajutîndu-i. Încă şi în popor va intra necredinţă, erezie, curvie, urîciune,
vrajbă, zavistie, întărîtări, furtişaguri şi beţie". Şi a întrebat
fratele: "Şi ce va face cineva în vremile şi anii aceia?" Răspuns-a
bătrînul: "Fiule, în acele zile, cel ce-şi mîntuieşte sufletul său, mare
se va chema în Împărăţia cerurilor".
Sfântul Ioan Damaschin (676-749)
”Să
ne păzim cu toate puterile noastre să nu primim împărtăşire de la eretici, nici
să le-o dăm acestora…, ca să nu ne facem părtaşi relelor lor credinţe şi pentru
a nu fi condamnaţi împreună cu ei.”
”Auziţi
popoare, seminţii, limbi, bărbaţi, femei şi copii, cei mai mari, cei mai tineri
şi pruncii, sfântul neam al creştinilor! Dacă cineva vă învaţă, în afară
acestora pe care le-a primit Sfânta Biserică Sobornicească, de la Sfinţii
Apostoli, de la Părinţi şi de la Sinoade, să nu-l ascultaţi, nici să primiţi
sfatul şarpelui, după cum l-a primit Eva şi a cules moarte. Şi chiar dacă v-ar
învăţa un înger sau un împărat în afara acestora pe care le-aţi primit,
astupaţi-vă urechile.”
Sfântul Atanasie cel Mare (296-373)
”Toate
ereziile s-au abătut de la adevăr şi şi-au născocit vreo aiureală vădită
arătând tuturor, de mult, lipsa de evlavie. Căci e vădit că cei ce le-au născocit
«au ieşit dintre noi», precum a scris fericitul Ioan (I Ioan, 2, 20). Fiindcă
prin cugetarea lor nu au fost şi nu sunt nici acum cu noi. De aceea, precum a
zis Mântuitorul, «neadunând cu noi, risipesc» (Luca, 1 1,23) cu diavolul. Şi ei
se apropie de cei ce dorm, ca să semene în ei otrava pierzaniei şi să-i ducă la
moarte împreună cu ei.”
„Fugiţi
de cei care, prefăcându-se că nu sunt de acord cu Arie, de fapt slujesc
împreună cu cei care îl urmează.”
”Cei ce urmează ereticilor,
chiar dacă aceia ar avea zeci de mii de urmaşi, poartă totuşi numele celui ce a
născocit erezia... Căci cum vor fi creştini cei ce nu sunt creştini, ci
stăpâniţi de nebunia lui Arie? Sau cum mai sunt mădulare ale Bisericii
universale cei ce au lepădat credinţa apostolică şi s-au făcut născocitorii
unor rele noi?” (Cuvânt împotriva arienilor)
”Celor ce au căzut şi au apărat
nelegiuirea (erezia) pocăindu-se să li se dea iertare, dar să nu li se dea lor loc
în cler; iar celor ce nu şi-au însuşit nelegiuirea, ci s-au târât de silă şi prin
forţă, s-a hotărât nu numai să li se dea iertare, ci să aibă şi loc în cler, mai
ales că au adus apărare vrednică de crezământ, şi s-a părut că aceasta s-a
făcut cu oarecare iscusinţa; deci au dovedit că nu s-au convertit la
nelegiuire.” (3 Atanasie cel
Mare)
Sfântul Ioan Gură de Aur (347-407)
„De aceea v-am amintit adesea
despre ereticii cei fără de Dumnezeu şi vă rog şi acum: să nu aveţi nici un fel
comuniune cu ei – să nu mâncaţi cu ei, să nu beţi, să nu legaţi prietenii, nici
relaţii, nici dragoste, nici pace. Căci dacă cineva se învoieşte cu ereticii în
acestea, acela se face străin de Biserica Sobornicească.”
„Dacă episcopul tău este
eretic, fugi, fugi, fugi ca de la foc şi ca de la un şarpe.”
”Dacă
cineva contraface o mică parte a chipului regelui pe moneda regală, în felul
acesta o falsifică; la fel și în credința cea adevărată, acel care va schimba
chiar cât de puțin în ea, o vatămă pe toată. Căci dacă pe de o parte, dogma
este răstălmăcită, și înger de-ar fi, să nu-l credeți. Nimic nu folosește viață
virtuoasă, dacă credința nu este sănătoasă.”
”Trebuie ascultat de
învățători și de preoti și de a nu-i judeca, chiar dacă ar avea o viață urâtă;
dacă însă credința le e greșită, nu trebuie doar să nu îi ascultăm, ci să fugim
de ei și să îi judecăm.” (Omilia 2, Epistola 2 Timotei).
”Și eu, iarăși, vă voi spune
cele asemănătoare: Vedeți să nu vă înșele careva, nici din cei dinăuntru
(bisericii), nici din cei dinafară, nici episcopi, nici preot, nici diacon,
nici citeț, sau oricare ar grăi cele strâmbe. Ei vor veni la voi în haine de
oi, dar pe dinlăuntru vor fi lupi răpitori. Au înfățișarea dreptei credințe,
dar tăgăduiesc puterea ei.”
†
Sfântul Isidor Pelusiotul (†436)
„Precum marinarii ascund
momeala sub chipul mâncării şi prind peştii pe neaşteptate, asemenea şi
războinicii eresurilor, ascunzându-şi gândurile rele după cuvinte frumoase,
precum cu o undiţă îi ademenesc pe cei simpli la pierzanie.”
Sfântul Efrem Sirul
(306-373)
„Vai de cei ce murdăresc
sfânta credinţă cu eresuri sau încheie vreo înţelegere cu ereticii! Atunci se
va cere de la fiecare din noi mărturisirea credinţei şi unirea Botezului,
credinţa curată de orice eres, pecetea neştearsă şi haina neîntinată.”
Sfântul Ipatie de Rufinian
„Cum am aflat că [Patriarhul
Nestorie] spune erezii despre Dumnezeu, am încetat orice comuniune cu el şi
nu-i mai pomenesc numele; pentru că nu este episcop”.
Sfântul Maxim Mărturisitorul (580-662)
„Aflând eu Biserica
Bizanţului aşa precum era înainte, atunci şi eu mă voi afla într-însa, precum
am fost mai înainte, şi voi merge la împărtăşirea aceea fără nici o îndemnare
omenească; dar cât timp vor fi într-însa smintelile eretice şi smintitorii
arhierei, până atunci nici un fel de cuvânt sau lucru nu mă va pleca să mă împărtăşesc
cu dânşii vreodată.”
”Biserica Sobornicească nu
este o anume Biserică sau adunarea Bisericilor locale, care s-au îndepărtat de
Adevăr, ci este cea care păstrează ”mărturisirea dreaptă și mântuitoare a
credinței în Hristos.”
„Dacă, de dragul iconomiei,
împreună cu credinţa cea rea este suprimată şi credinţa mântuitoare, atunci o
astfel de formă de pretinsă iconomie este de fapt o separare totală desăvârşită
de Dumnezeu şi nu o unire”.
„Vă rog să fiţi aspri şi
neînduraţi faţă de orice ar putea să ajute la dăinuirea credinţei lor
nebuneşti, căci socotesc ură faţă de oameni şi despărţire de Dumnezeiasca
dragoste ajutorul dat rătăcirii ereticeşti spre mai mare pierzanie a celor ce
se ţin de această rătăcire.”
„A tăinui cuvîntul adevărului
înseamnă a te lepăda de el. Bine este să trăim în pace cu toţi, dar numai cu
aceia care cugetă aceleaşi despre buna credinţă ortodoxă. Şi este mai bine să
ne războim, atunci când pacea lucrează conglăsuirea către rău (erezie).”
”Nu există compromis și
iconomie în chestiunile de credință, de care depinde mântuirea veșnică a
sufletelor oamenilor.”
Sfântul Teodor Studitul (759-826)
”Nu orice întrunire a episcopilor este un sinod, ci doar o întrunire a episcopilor care stau în Adevăr.”
„Dacă ar da cineva toţi banii
lumii şi are părtăşie cu erezia, nu este prieten al lui Dumnezeu, ci vrăjmaş. Ştiind
că este erezie, să fugi de erezie, adică de eretici, încât nici să te
împărtăşeşti cu ei, nici să-i pomeneşti la dumnezeiasca Liturghie.”
„Mi-ai spus că te-ai temut
să-i faci observaţie presbiterului tău să nu pomenească numele ereziarhului,
iar eu nu găsesc ce să-ţi spun acum despre asta altceva decât că comuniunea
prin singură pomenirea lui întinează, chiar dacă cel ce pomeneşte ar fi
ortodox”.
“Avem poruncã de la însuși
Apostolul Pavel cã, atunci cînd cineva învațã ori ne silește sã facem orice alt
lucru decât am primit și decât este scris de canoanele Sinoadelor ecumenice și
locale, acela URMEAZĂ A FI OSÂNDIT, ca nefãcînd parte din clerul sfințit. Nici
un sfânt nu a încãlcat legea lui Dumnezeu; dar nici nu s-ar fi putut numi sfânt,
dacã ar fi cãlcat-o.”
„Când necredinţa eretică a
ieşit limpede pe faţă şi a fost dată la arătare prin sinod, trebuie DE ACUM
să-ţi arăţi pe faţă evlavia ta, împreună cu toţi ortodocşii prin faptul de a nu
te împărtăşi cu cei rău credincioşi, nici să pomeneşti pe vreunul din cei aflaţi
în sinodul cel adulter sau care cugetă la fel cu el.”
„Iar [la întrebarea] dacă
TREBUIE SĂ SE CERCETEZE iarăși din pricina ereziei, [răspunsul este]: acest
lucru e absolut necesar. Căci a te împărtăşi de la un eretic sau de la unul
învinuit pe faţă pentru vieţuirea sa, ne înstrăinează de Dumnezeu şi ne face
familiari diavolului.”
„Unii
au suferit un naufragiu desăvârşit în materie de credinţă, iar alţii, dacă
totuşi nu s-au înecat prin gânduri rătăcite, totuşi mor din cauza comuniunii cu
erezia.”
”Întinare are împărtăşania unde e pomenit ereziarhul!”
”Întinare are împărtăşania unde e pomenit ereziarhul!”
Sfântul Chiril al
Ierusalimului (313-386)
”Cineva ar putea afirma că,
propriu vorbind şi adevărat, şi adunarea celor răi, a ereticilor… este tot
biserică; împotriva acestei afirmaţii Simbolul credinţei te-a întărit şi ţi-a
predat acest articol de credinţă: Într-una sfântă, sobornicească şi
apostolească Biserică, ca să fugi de adunările lor spurcate şi să rămâi pururea
în sfânta, sobornicească Biserică în care ai fost renăscut. Când te duci
într-un oraş, nu întreba numai: «Unde este casa Domnului?», pentru că şi
celelalte erezii ale necredincioşilor îndrăznesc să numească VIZUINELE lor case
ale Domnului,* nici nu întreba numai: «Unde este
biserica?», ci: «Unde este biserica cea sobornicească?»” (Cateheza XVIII)
”Fugi, dar, de necucernicie
și nici măcar să nu-l saluți pe unul ca acesta ca să nu fi părtaș la faptele
cele neroditoare ale întunericului (Efeseni V, 11); și nici să nu te amesteci
(cu ereticii), nici să nu voiești să intri în discuție cu ei.”
”Țineți predaniile cu evlavie
și trezvie, ca să nu le vatăme vrăjmașul cel viclean în sufletele unora dintre
voi. Fiți cu luare aminte ca nu cumva vreun eretic să schimbe ceva din cele
care v-am predat.”
”Poate ca nu vom sfârsi
cetatile lui Israel pâna ce va veni Fiul Omului (Matei 10, 23)! Cine oare va fi
fericitul care va primi atunci cu credinta mucenicia pentru Hristos? Afirm ca
mucenicii de atunci sunt mai presus de toti mucenicii. Mucenicii dinainte de
venirea lui Antihrist au avut de luptat numai cu oameni, pe când mucenicii din
timpul lui Antihrist vor lupta chiar cu Satana fata catre fata. Împaratii
prigonitori de dinainte ucideau numai, nu se faceau ca învie morti, nici nu
aratau naluciri de semne si minuni. Acum însa Antihrist este pornit sa
îngrozeasca si sa însele, „încât sa amageasca de va fi cu putinta si pe cei
alesi“ (II Tesaloniceni 2, 11).” (Cateheze)
*Sfinții Mucenici numeau casele de
rugăciune ale păgânilor și ereticilor CAPIȘTI IDOLEȘTI, nicidecum ”biserici”.
Sfântul Grigorie de Nazianz - Teologul
(329-390)
"Cel mai groaznic este
să te temi de ceva mai mult decât de Dumnezeu, şi din cauza fricii acesteia
slujitorul adevărului să devină trădător al învăţăturii credinţei şi
adevărului.”
Sfântul Grigorie de Nissa (335-394)
”Când credincioșii și preoții
pomenesc un episcop eretic, ei nu se adresează Tatălui ceresc, ci lui satan
însuși”.
Sf. Chiril al Alexandriei (378-444)
”Dacă
cineva schimbă ceva în sfintele și dumnezeieștile dogme patristice, acest lucru
nu trebuie sa-l luăm drep clarviziune, ci drept crimă și abatere de la dogmă și
păcătuire împotriva lui Dumnezeu.”
Sfântul Simeon Noul Teolog (949-1022)
”Pe nici un cleric a cărui
credință, ale cărui cuvinte și fapte nu sunt în acord cu învățăturile Sfinților
Părinți să nu îl primim în casa noastră, ci să ne dezgustăm de el și să îl urăm
ca pe un demon, chiar dacă ar învia morți și ar face mii de minuni.” (în
Cuvântul al VI-lea)
†
Sfântul Fotie cel Mare (†893)
„Vedeţi, orbilor, şi auziţi,
surzilor, cei ce locuiţi în ereticul Apus şi sunteţi ţinuţi de întuneric !”
„Vreme de mulţi ani, fiecare
sobor eretic şi fiecare sobor de iconoclaşti ne-a afurisit; nu numai pe noi, ci
şi pe tatăl şi pe unchii noştri, bărbaţi mărturisitori ai lui Hristos... Deci
să ne afurisească şi de acum înainte, ca astfel să ne facă - aşa şovăielnici
cum suntem - să ne înălţăm de pe pământ în împărăţia cerească.”
„Dacă viaţa de aici este un
stadion şi purtarea din el merită răsplată, nu te mira că unii drepţi se luptă
aici cu necaz. Ci mai curând minunează-te că unii socotesc vremea şi locul
nevoinţei şi luptelor lor ca pe ziua încununării şi ca pe locul aclamării lor.”
„Grea este prigoana, dar
dulce făgăduinţa binecuvântării de la Stăpânul. Dureros este surghiunul, dar
desfătătoare împărăţia Cerurilor...
Să ţinem nevoinţa noastră, ca
să câştigăm răsplătirile. Fie ca şi noi să strigăm împreună cu Pavel: Lupta cea
bună am luptat, călătoria am săvârşit, credinţa am păzit; de acum s-a gătit mie
cununa dreptăţii (II Timotei 4, 7-8).”
†
Sfântul Marcu al Efesului - Evghenicul
(1392-1444)
„Toţi Dascălii Bisericii,
toate Soboarele şi toate Dumnezeieştile Scripturi ne îndeamnă să fugim de cei
ce CUGETĂ DIFERIT şi să oprim comuniunea cu aceştia”.
”Noi pentru nimică alta ne-am
dezbinat de latini (papistași), decât pentru că sunt, nu numai schismatici, ci
şi eretici, pentru aceasta nici se cuvine măcar a ne uni cu dânşii.”
„Se învinovăţeşte acela care
îl pomeneşte ca arhiereu ortodox pe acest papa şi pe cei ce-l vor urma în eres,
şi latino-cugetătorul trebuie privit ca un trădător al credinţei. Prin urmare,
fugiţi de aceşti lupi, fraţilor, ca şi de împărtăşirea cu ei, pentru că unii ca
aceştia sunt apostoli mincinoşi, lucrători vicleni”.
”Fugiţi, fraţilor! Fugiţi de
părtăşia cu cele de neîmpărtăşit, şi de pomenirea celor de nepomenit! Iată eu,
Marcu păcătosul, vă spun că oricine pomeneşte pe papa ca pe un ierarh ortodox
este vinovat. Iar cel ce cugetă dogmele latinilor (papistaşilor), cu latinii se
va judeca şi se va socoti vânzător al Credinţei.”
†
Sfântul Grigorie Palama (1296-1359)
”Din nou sarpele rautatii,
diavolul, se ridica impotriva Adevarului. Acelasi diavol care l-a inspirat pe
Arie, pe Eunomie, pe Macedonie si pe toti ereticii, acelasi a inspirat si pe
latini sa introduca Filioque. Diavolul care este inceputul, mijlocul si
sfarsitul raului, nu si-a uitat tehnica sa cea rea si avandu-i pe
latini(romano-catolici) ca organe docile, si introduca o erezie noua despre
Dumnezeu”.
”Nu vom incepe nici un dialog
cu voi pana ce nu veti scoate adaugirea ”si de la Fiul” din invatatura voastra
de credinta. Nu vom avea nici un fel de comuniune cu voi, pana cand nu va veti
opri de a mai spune ca Duhul Sfant ar avea doua Izvoare ale existentei Sale,
pentru ca ati alterat invatatura lui Hristos. Pana ce nu veti reveni la invatatura
Sinoadelor Ecumenice nu ne vom impartasi impreuna cu voi latinilor”.
”Tacerea legata de problemele
credintei este al treilea tip de ateism si de aceea atunci cand e in pericol
credinta TACEREA ESTE VINOVATA.”
La Sinodul IX Ecumenic din
Constantinopol (nerecunoscut astăzi) 1341, 1347, 1351 sunt condamnate
invataturile papiste despre “lucrarile create” si “Lumina Taborca creeata”,
invatand ca Dumnezeu are Fiinta si Lucrarile, care amandoua sunt necreeate,
Fiinta fiind necomunicabila, in schimb lucrarile necreate sunt comunicabile
fapturii, de aceea si Lumina lui Hristos de pe Muntele Tabor este necreeata.
Papistasii creeaza o distanta intre Dumnezeu si oameni, intre care se interpune
papa.
Sfântul Meletie Mărturisitorul
(1206-1283)
„Nu-i ascultați nici pe
pustnici, nici pe preoți, și nici pe cei ce ne propovăduiesc învățături
nelegiuite, și povățuiesc în chipul cel rău, și nici pe aceștia și nici chiar
pe episcopi să nu-i ascultați, dacă mărturisesc lucruri neadevărate, care nu
sunt spre folos. Să fim lucrători, și să cuvântăm, și să stăm împotriva celor
ce îndeamnă la rătăcire în chip viclean.”
„Dacă arhiereul tău este rău
după credinţă, adică dacă are dogme eretice şi hulitoare, fugi de dânsul chiar
dacă este înger din cer.”
Sfântul Nicodim Aghioritul (1749-1809)
”Se cuvine să ne îngrădim pe
noi înșine și să ne separăm de episcopii care în chip vădit, stăruie în
greșeală, privitor la cele ce țin de Credință și de Adevăr, așadar se vădesc a
fi eretici sau nedrepți.”
„Nici un eretic nu dă sfințenie
prin taine.” (Tâlcuire Canonul 46
Apostolic)
Sfântul Teofan Zăvorâtul (1815-1891)
„Fie se pronunţă, fie nu se
pronunţă asupra învăţăturii şi numelui tău anatema, tu deja eşti căzut sub ea
atunci când cugeţi cele potrivnice Bisericii şi stărui în această cugetare.” (Manuscrise din chilie, Cuvânt la Duminica Ortodoxiei)
Sfântul Gherman cel Nou -
Patriarhul Constantinopolului (†1240)
“Fugiți cu grăbire,
depărtându-vă de preoții care s-au plecat stăpânirii latine. Să nu vă adunați
cu ei în biserică, nici să nu primiți din mâinile lor vreo binecuvântare.
Fiindcă este mai bine să vă rugați lui Dumnezeu, singuri în casele voastre,
decât să vă adunați în biserică, dimpreună cu slugarnicii latino-cugetători.”
†
Sfântul Teofilact al Bulgariei
(1060-1126)
„De obicei, ereticii sunt
şireţi şi vicleni, de aceea zice „feriţi-vă”. Ei spun cuvinte frumoase şi arată
de parcă ar avea viaţă cinstită, dar înlăuntrul lor este capcană . Haina de oi
este blândeţea, de care se folosesc unii făţarnici pentru a se linguşi şi a
amăgi.”
Sfântul Sofronie de la Cioara (†1770)
”Indeamnă pe oameni să se
roage fiecare la el acasă, să se întalnească în taină cu preoții ortodocși
pentru spovedanie, împartășanie, cununii, botezuri și alte nevoi religioase și
explică oamenilor că popii uniți (cu Papa) nu sunt altceva decât niște
trădători lepădați.”
†
Sfântul Paisie Velicikovski (1722-1794)
„Pentru că diavolul, împiedicătorul tuturor lucrurilor celor bune, cunoscând pe latini și pe
papistași că acum au stricat toate Tainele Sfintei Biserici, iar mai vârtos a
Preoției și a Botezului, și că grecii dacă se vor înștiința de aceasta nu vor
suferi, nici nu vor tăcea, ci vor da la iveală lucrul acesta ca pe un fără de
lege și de sufletele oamenilor pierzător, și că după ce-l vor cunoaște vor începe a boteza desăvârșit pe cei ce vor veni de sub stăpânirea papei, către
Pravoslavnica Biserică a Răsăritului, ca pe niște nebotezați, și că lucrul
acesta al Bisericii celei mari a Răsăritului este bun, pravoslavnic și de
suflete mântuitor și Lui Dumnezeu bine plăcut, iar al papistașilor este rău,
ereticesc, pierzător și Lui Dumnezeu prea-urât, și că cei ce se botează cu
botezul papistășesc de păcate nu se curățesc, de darurile Sfântului Duh, pe
care le dă Dumnezeu pentru botezul cel adevărat, nu se învrednicesc, ci sunt ca
niște păgâni, care nu au nicidecum Botezul; iar cei ce se botează cu Botezul
Bisericii Răsăritului de toate acestea se învrednicesc, că și de păcate se
curătesc, și fii ai Împărăției și ai Lui Dumnezeu după har se fac, și că acest
lucru bun și Dumnezeiesc degrab va să se înceapă, a apucat mai înainte
vicleanul diavol prin a sa unealtă ca să-l prihănească, și la cei mulți care nu
au întregi mințile lor să-l facă cu îndoială, ca printr-însa să-i tragă în
pierzarea sa”.
†
Sfântul Ignatie Briancianinov (1807-1867)
”Numeroase soboare de Sfinți
au primit cununa muceniciei, au ales mai degrabă cele mai crâncene și mai
îndelungate chinuri, închisoarea, exilul, decât să-și dea acordul la părtășania
cu ereticii în învățătura lor hulitoare de Dumnezeu. Biserica Universala a
recunoscut întotdeauna erezia ca un păcat de moarte, a recunoscut întotdeauna
ca omul molipsit de boala groaznica a ereziei e mort sufletește, STRĂIN DE HAR
și de mântuire, fiind în comuniune cu diavolul și cu pieirea lui.”
”Cu deosebire se remarcă la
eretici ura neîmpăcată către fiii adevăratei Biserici și setea lor de a se
adăpa cu sângele acestora ! Erezia se conjugă cu încrâncenarea inimii, cu o
groaznică întunecare și stricare a minții, erezia se menține cu încăpățânare în
sufletul molipsit de ea și cât de trudnica este vindecarea omului de aceasta infirmitate!
Orice erezie conține într-însa hula împotriva Duhului Sfânt; fie hulește o
dogmă a Duhului Sfânt, fie o lucrare a Duhului Sfânt, dar neapărat hulește
Duhul Sfant. Esenta oricărei erezii este hulirea de Dumnezeu.”
†
Sfântul Iustin Popovici (1894-1979)
”Fiindcă nicio erezie nu s-a
ridicat atât de radical și și atât de cu totul împotriva Dumnezeu – Omului
Hristos și a Bisericii Lui, așa cum a făcut papismul prin dogma privitoare la
infailibilitatea papei/omului. Fără nicio îndoială că dogma aceasta este erezia
ereziilor, chinul chinurilor, o răzvrătire nemaivăzută împotriva Dumnezeu –
Omului Hristos. Dogma aceasta este – vai ! – cea mai ingrozitoare surghiuntire
a Domnului nostru Iisus Hristos de pe pământ, o nouă trădare a lui Hristos, o nouă
răstignire a Domnului – doar că nu pe crucea de lemn, ci pe aceea de aur a
umanismului papist. Și toate acestea sunt iad, iad, iad pentru sărmana ființă
pământească ce se numește om.”
”Ecumenismul e numele de
obşte pentru creştinismele mincinoase, pentru bisericile mincinoase ale Europei
Apusene. În el se află cu inima lor toate umanismele europene, cu papismul în
frunte; iar toate aceste creştinisme mincinoase, toate aceste biserici
mincinoase nu sînt nimic altceva decît erezie peste erezie. Numele lor
evaghelic de obşte este acela de „a-tot-erezie (pan-erezie)”.
†
Sfântul Ioan Gură de Aur,
tâlcuind cuvântul Apostolului Pavel: ”Dacă cineva va binevesti vouă, altceva
decât ați primit, să fie anathema.”, observă că apostolul ”Nu a zis că, dacă propovăduiesc
împotrivă, sau leapădă totul, ci chiar și ceva foarte mic dacă v-ar binevesti
în afara celor primite, chiar dacă din întâmplare vor fi mișcați, anathema să
fie.”
†
”Dacă vreun presbiter,
desconsiderând pe propiul său episcop, ar face adunare osebită şi ar pune alt
altar, nevădindu-l cu nimic vrednic de osândă pe episcopul său în privinţa
DREPTEI CREDINȚE şi a dreptăţii, acela să se caterisească ca iubitor de
stăpânire, căci este tiran. De asemnea şi ceilalţi clerici, şi câţi se vor adăuga
lui, iar laicii să se afurisească. Dar aceasta să se facă numai după una şi a
doua şi a treia stăruinţă din partea episcopului.” (Canonul 31 Apostolic)
”...Cei ce se despart pe sine
de comuniunea cea cu întâiul stătător al lor pentru oarecare ERES osândit de sfintele
sinoade sau de Părinţi, fireşte adică, de comuniunea cu acela care
propovăduieşte eresul în public şi cu capul descoperit îl învaţă în Biserică,
unii ca aceştia nu numai că nu se vor supune certării canoniceşti,
desfăcându-se pe sineşi de comuniunea cu cei ce se numeşte episcop chiar
înainte de cercetarea sinodicească, ci se vor învrednici şi de cinstea cuvenită
celor ortodocşi. Căci ei nu au osândit pe episcopi, ci pe
pseudoepiscopi şi pe
pseudoînvăţători şi nu au rupt cu schismă unitatea Bisericii, ci s-au silit să
izbăvească Biserica de schisme şi de dezbinări.”
(15 I,II Constantinopol -861)
Epilog
În Mănăstirea Zografu viețuia cu frică de Dumnezeu un monah
pe nume Cozma. Într-una din zile, pe când se afla în altarul bisericii mari și
se ruga, a auzit o voce de la icoana Maicii Domnului «Ascultătoarea», care era
pictată pe perete: „Dacă vei pleca în pustie, vei spori mult
duhovnicește". După ce a mulțumit cu lacrimi Maicii Domnului, a luat
binecuvântare de la stareț și s-a retras la liniște, într-o peșteră mai
îndepărtată. Acolo a viețuit, nevoindu-se după puterile lui. Avea obiceiul să
citească de mai multe ori pe zi Acatistul Maicii Domnului. Într-una din zile,
pe când citea Acatistul, și rostea cu evlavie „Bucură-te, Mireasă, pururea
Fecioară!", a auzit de la icoana Maicii Domnului numită «Acatist sau
Prevestitoarea» pe care o avea cu el următoarele: „Bucură-te și tu,
Bătrânule!". Auzind aceste cuvinte, Bătrânul s-a înfricoșat, dar Maica
Domnului a continuat: „Nu te teme, du-te în mănăstire și spune călugărilor să
nu deschidă astăzi poarta, iar cei care sunt mai slabi în credință să se
ascundă,
că vin vrăjmașii mei și ai Fiului meu".
În acea perioadă, cruciații distrugeau totul în calea lor.
Pe tronul Bizanțului domnea Mihail al VIII-lea Paleologul (1259 -l282), care
urcase pe tron cu ajutorul Papei, iar patriarh al Constantinopolului era Ioan
Vekkos, un adept al unirii cu Roma Catolică. Ajungând în Sfântul Munte, acei urâtori
de adevăr au început să prigonească și să ucidă pe călugări, forțându-i să-l
accepte pe papă în calitate de conducător al Bisericii.
O MINUNATĂ VEDENIE
DESPRE PĂRTĂȘENIA CU ERETICII
Un bătrân cu numele Chiriac trăia în lavra Calamon din
apropierea sfântului râu Iordan. Și era bătrânul îmbunătățit în fapte
dumnezeiești. La el a venit un frate străin din ținutul Dara, cu numele Teofan,
ca să-l întrebe pe bătrân despre gândul curviei. Bătrânul a început să-l
sfătuiască cu felurite cuvinte de înțelepciune și viață curată. Folosindu-se
mult fratele din cuvintele bătrânului, i-a spus:
- Eu, avva, am părtășanie în țara mea cu nestorienii. Din
această pricină nu mai pot rămâne cu ei și vreau să locuiesc împreună cu tine.
Când a auzit bătrânul de numele lui Nestorie s-a întristat
de pierderea fratelui și l-a sfătuit și l-a îndemnat să se despartă de această
erezie vătămătoare și să vină la sfânta sobornică și apostolică Biserică. Și
i-a spus:
- Nu este alta mântuire decât numai în a cugeta drept și a
crede că Sfânta Fecioara Maria este cu adevărat Născătoare de Dumnezeu.
- Într-adevăr, avvo, a răspuns fratele, toți ereticii așa
spun: dacă nu ești cu noi, nu te mântui. Sărmanul de mine nu știu ce să fac.
Roagă-te deci Domnului ca Domnul să mă încredințeze, prin faptă, care este
credința cea adevărată.
Bătrânul a primit cu bucurie cuvântul fratelui și i-a spus:
- Șezi în chilia mea și am nădejde în Dumnezeu că bunătatea
Lui iți va descoperi adevărul!
Lăsându-l pe fratele în peșteră s-a dus la țărmul Mării Moarte
și s-a rugat pentru el. Și iată cam pe la ceasul trei după amiaza în ziua
următoare, vede fratele pe cineva înfricoșător la vedere, stând în fața lui
și-i spune:
- Vino și vezi adevărul!
Și luându-l, l-a dus intr-un loc întunecos, cu miros urât și
cu foc și-i arăta în mijlocul focului pe Nestorie și Teodor, pe Eutihie și
Apolinarie, pe Evagrie și pe Didim pe Dioscor și pe Sever, pe Arie și pe Origen
și pe alți câțiva.
- Iată, îi spune acela ce i s-a arătat, acesta-i locul
pregătit ereticilor și celor ce urăsc pe Sfânta Născătoare de Dumnezeu și celor
ce urmează învățăturile lor. Dacă iți place locul, rămâi în credința ta! Dar
dacă nu vrei să încerci chinul acesta, vino la Biserica cea sfântă și
sobornică, așa cum ți-a spus bătrânul. Căci iți spun: chiar dacă ai săvârși
toate virtuțile, ajungi în locul acesta dacă n-ai dreapta credință.
La cuvântul acesta fratele și-a venit în sine. Când a venit
bătrânul, i-a povestit toate cele întâmplate așa cum le-a văzut și a trecut la
sfânta sobornică și apostolică Biserică. Și a rămas împreună cu bătrânul în
Calamon. După ce a stat mulți ani cu el, a adormit în pace.
Dumnezeului nostru Slavă totdeauna acum
și pururea și'n vecii vecilor. Amin.
„Prin sfinţii care sunt pe pământul Lui minunată a făcut Domnul toată voia întru ei.” (Psalmi 15,3)